DARTS HUNGARY Kft. 1097 Budapest IX., Vágóhíd u. 30-32. Tel.: 382-04-46 e-mail: darts@darts.hu nyitvatartás: H-P 09.00-17.00

A darts angol eredetű játék és sport, melynek során apró nyilakkal dobnak egy kör alakú céltábla különböző pontértékű szektoraira. Általában pubokban és kocsmákban játszák a világ minden részén, de a legnagyobb versenyek és szervezetek az Egyesült Királyságban, az Amerikai Egyesült Államokban, Hollandiában és a skandináv országokban működnek.
A dartsban két szakágat különböztetnek meg a tábla és a nyilak anyagától függően. Steel dartsnak nevezik azt a játékot, amikor fémhegyű (steel=acél) nyíllal szizál (vagy ritkábban egyéb anyagú) táblára dobnak, soft dartsnak pedig azt, amikor a játékosok automata gépekre játszanak műanyag hegyű nyilakkal.

A játéktér:

  • A táblától 237 cm-re kell állnia a dobónak.
  • A tábla középpontjának magassága a talajtól mérve 173 cm (a 20-as szektorral felfelé)

A dobás

  • Dobásnál mindkét lábnak a dobóvonal mögött kell lennie.
  • Az eldobott nyilat akkor sem lehet újra eldobni, ha az nem érte a táblát.
  • Az elejtett nyílért a dobóvonalon belülre is be lehet lépni.

 

A számolás

 A versenyzők felváltva dobnak körönként 3-3 nyilat. A dobás értékét a nyíl által eltalált szektor száma adja meg. Ha azonban a szektoron belül a dupla vagy a tripla gyűrűbe áll a dart, akkor a szektor számának a duplája vagy triplája lesz a dobás értéke. A középpont (bull ) külső gyűrűjében a találat szimpla ( 25 ), a belső gyűrűben dupla ( 50 ) értékű. ( Tripla bull nincs ! )

  • Steel játékban csak a táblából a játékos által kivett nyilak pontértéke számít.
  • Soft játéknál 'amit a gép megad' elv érvényesül.

 

9 nyilas :
A versenyeken legnépszerűbb 501 dupla ki játék teljesítése a minimálisan szükséges 9 nyíl eldobásával. Nagyon ritka és szép teljesítmény, versenyeken általában külön díjazzák, különösen a televízió által közvetített versenyeken. 9 nyíl eldobásával többféleképpen is "ki lehet szállni", mindegyikben 6 tripla 20-ast kell dobni.

A világ első televízióban közvetitett 9 nyilas kiszállót John Lowe dobta. Az ő módszere: T20, T20, T20, T20, T20, T20, T17, T18, D18 
Video

 

501 dupla kiszálló

Mindkét játékos 501 ponttal kezd. Az egyes dobások által meghatározott pontszámok levonásra kerülnek az éppen aktuális pontszámból. Az nyer, aki pontosan eléri a nullát oly módon, hogy az utolsó dobása egy dupla, amivel pontosan nulla lesz a pontszáma. Se több, se kevesebb.

Ha

  • Az adott körben a játékos több pontot dob, mint a kör előtti pontszáma (negatív pontszáma lenne ha levonnánk)
  • A játékosnak 1 pontja maradna levonás után (nem lehet 1 pontot dobni duplával a következő körben)
  • A játékos elérné a 0 pontot levonás után, de nem duplával fejezte be

Ilyen esetekben az adott körben szerzett pontok nem kerülnek jóváírásra, tehát a következő körben ugyanonnan kezdi, mint ahonnan az aktuális kört kezdte.

 

Crickett:

A játék célja, hogy a 20, 19, 18, 17, 16, 15 és közép szektorok értékének háromszorosát elérjük a lehető legkevesebb, illetve az ellenfélénél kevesebb dobásból.

Tehát nem kell mind a három nyilat a húszas mezőbe dobni, ha az első dobás például tripla húszas lett, a másik két nyilat a következő szektorba lehet dobni. A szektorok sorrendje tetszőleges, a játékos dönti el, hogy hova dob, sőt nem is kötelező a már megkezdett szektort befejezni, lehet egy másik, a játékban természetesen részt vevő szektorra is dobni.

A játék egyik érdekességét azonban éppen az adja, hogy ha valamelyik szektort az ellenfél még nem dobta ki és mi ezt a szektort már teljesítettük, akkor itt pontokat szerezhetünk mindaddig, amíg az ellenfél ezt nem teljesíti. Játszva ez sokkal egyszerűbb, mint leírva, ezért egy példával tesszük szemléletessé.

Tegyük fel, hogy mindkét játékos a húszason kezdte a játékot, és mind a ketten teljesítették is, mégpedig a következő dobásokkal:

  • az A játékos kezdett, és három szimpla húszast dobott. 
  • A B játékos első dobása szimpla 20, a második 1, a harmadik tripla 20, ezzel a B játékos is teljesítette a húszas szektort. 


A plusz húsz pontot azonban nem írhatja fel, mert az A játékos már előzőleg teljesítette a kérdéses mezőt. A következő körben az A játékos két dartot dobott a szimpla 18-ba és egy dobása a 4-esbe tévedet. A B játékos egy tripla és két szimpla 18-as dobott. A tripla 18-cal teljesítette a 18-as szektort és a két szimpla 18-as értékét, a 36-ot pontként begyűjtötte.

 

Bullmasters:
A játékosnak 10 körön keresztül high score-t kell dobni úgy, hogy csak a 40 pont feletti pont számít. Vagyis ha 60-at dob, akkor csak 20 pontot kell beírni. Ha ezzel végzett, akkor 10 körön keresztül bull-t kell dobni.